Kwarts en chalcedoo...
 

Kwarts en chalcedoon zoeken aan de kust van Cayeux-sur-mer in Noord Normandie

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,117 Bekeken
Wilko Thomassen
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Wanneer ik met het gezin ergens op vakantie ga dan zoeken we vaak een zoek-activiteit die we met z'n allen kunnen doen. Het schatzoekersbloed zit er goed in bij ons thuis en er is wat mij betreft niets mooiers dan euforisch vondsten doen en deze geluksmomenten met elkaar delen.

Op het moment van schrijven zit ik toevallig met mijn gezin in een vakantiehuisje in Nieuwvlied-bad waar we de afgelopen dagen gefossileerde haaietanden uit de vloedlijn hebben gehaald. We hebben er al 28, puur vermaak!

Zo zijn we vorig jaar zomer met het gezin, bewapend met een hamer, beitel en aanhanger afgereisd naar de kust van Cayeux-sur-mer in Noord Normandie.

Op het strand aangekomen was het direct duidelijk dat je niet enorm hard je best hoeft te doen om stenen met kwarts erin te vinden. Veel stenen hebben kleine gaatjes erin die al een tipje van de sluier oplichten.

Dit is hoe het strand eruit ziet, en tussen die stenen zit dus zat leuks.





In de meeste gevallen bevatten de stenen kleine kwarts kristallen, heel af en toe kwamen we iets tegen met wat grotere puntjes zoals bij deze:

In deze zat zowel kwarts als chalcedoon, en zie ook het resultaat na het doorslaan:



Zowel het kwarts als het chalcedoon is in verschillende kleuren aanwezig, wij zijn vooral wit, lichtbruin, grijs en donkergrijs tegengekomen.

Als je zoals wij op een camping in de buurt van deze locatie zit dan is het een aanrader om eens een kijkje te gaan nemen.

 

Weet iemand hoe het kan dat deze stenen hol zijn? Deze zijn denk ik op een andere manier ontstaan dan geodes?

Gr. Wilko


   
Citeren
Eminent Member Admin
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 23
 

Hoi Wilko,

Leuk en interessant verhaal en zeker ook dat je er zo bevlogen mee bent.
Deze locatie ken ik niet maar die foto's zijn zeker leuk om te zien!

Gr,
Kristian


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Toegevoegd als vindplaats 😀 https://www.mineralenwereld.nl/vindplaats-0002419/
Ook zag ik dat het mineraal Chalcedoon nog helemaal niet in onze lijst stond hahaha. Dus ook toegevoegd als variatie op Kwarts.

Dit bericht is gewijzigd 3 jaar geleden door Daniel Middel

   
BeantwoordenCiteren
Wilko Thomassen
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Thanks en nice dat het een nieuwe vindplaats oplevert!


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Zeker weten! Zo kunnen anderen er hopelijk ook van genieten als ze daar in de buurt zijn!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: