Excursie naar Oman ...
 

Excursie naar Oman in het voorjaar van 2019 (deel 2: Riyam-Muttrah)

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
445 Bekeken
Eminent Member Admin
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hierbij deel 2 van mijn Oman reis:

De hike tussen Muttrah en Riyam, in de buurt van de hoofdstad Muscat, laat een groot contrast tussen de bewoonde wereld en de afgelegen ruige gebergten van Oman zien. Vanaf de kust bij Riyam gaat de hike over de bergen en wadi's naar Muttrah waarbij je via een van de vele interessante geologische plekken van Oman ophioliet zal zien, wat vanuit onderzeese vulkanen miljoenen jaren geleden aan de oppervlakte kwam. Onder andere deze feiten maken het tot een interessante en leerzame wandeling die vol (geologische) verrassingen zit.

Maar wat is nou ophioliet/ofioliet??? En wat zijn die rare bloemkoolachtige aders die daar door alle bergen gaan? Hier letterlijk de definitie via Wikipedia...

Citaat van Wikipedia:

Een ofioliet is in de geologie een karakteristieke opeenvolging van gesteenten, die verondersteld wordt een dwarsdoorsnede door oceanische lithosfeer te zijn. Van ondiep naar diep bestaan ofiolieten uit:
- diep-mariene (pelagische) sedimenten (veelal schalies en radiolarieten)
- stollingsgesteente (ganggesteente en uitvloeiingsgesteente als gabbro en basalt)
- mantelgesteente (peridotiet zoals serpentiniet, harzburgiet, lherzoliet)

Maar ik wilde natuurlijk ook weten wat nu die witte bloemkoolachtige aders zijn in de berg, want ophioliet is de geologische verklaring voor die omgeving maar niet van de aders. En zo kwam ik na onderzoeken wat nou precies die "bloemkoolachtige" gesteentes zijn, via verschillende foto's en websites bij een geologische gids van Oman uit de jaren '90 uit. Deze gids was erg uitgebreid en liet ook foto's zien van die bloemkoolachtige formaties wat exact leek op het stuk dat ik had gevonden. En toen kwam ik tot de volgende conclusie: het moet wel magnesiet zijn!

Foto 01: Overzicht van de hike met top uitzicht naar de zee!

Foto 02: Ophioliet en aders die door het gesteente gaan.

Foto 03: Zoom op een van die aders.

Foto 04: Een holle/uitgesleten ader: "Bloemkolen" lijken het wel!

Foto 05: Actie foto ;)

Foto 06: Een zogenaamde magnesiet "bloemkool" uit het ophioliet gedeelte bij Muttrah.


   
Citeren
Deel: