Waller Solution (dithioniet)

9 Berichten
5 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
1,518 Bekeken
Eminent Member Admin
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

 

Hierbij een pdf bestand met de werking, werkwijze en elementen nodig om mineralen schoon te maken met de Waller Solution (dithioniet).

Het is een chemische methode voor het reinigen van delicate of zuur gevoelige mineralen van roest, vlekken en modder/vuil. Of de methode voor het verwijderen van ijzerhydroxide en mangaanoxide van fosfaat en silicaat mineralen.

Het is een vrije Nederlandstalige vertaling van een andere uitgever, dus er worden geen rechten aan ontleend en wees altijd voorzichtig met chemische middelen!

Dit onderwerp werd gewijzigd 3 jaar geleden door Kristian Egberts
Dit onderwerp werd gewijzigd 1 jaar geleden door Kristian Egberts

   
Citeren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Top!!!

 


   
BeantwoordenCiteren
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 11
 

Handige handleiding, dank! Er staat in dat Waller niet geschikt is voor calciet, omdat er lange termijneffecten bekend zijn. Hebben jullie zelf al een andere methode gevonden om kwetsbare calcietkristallen te reinigen?


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 
Geplaatst door: @bianca

Handige handleiding, dank! Er staat in dat Waller niet geschikt is voor calciet, omdat er lange termijneffecten bekend zijn. Hebben jullie zelf al een andere methode gevonden om kwetsbare calcietkristallen te reinigen?

Late reactie haha, maar ik gebruik het zelf ook op Calciet en dat werkt zonder problemen. Een aantal stukken heb ik al jaren na schoongemaakt te hebben nog steeds zonder problemen in de vitrine.
Waar je wel op moet letten is dat calciet er enorm licht van wordt; dus gele of rode calciet wordt wit. Dat kan minder mooi zijn.


   
BeantwoordenCiteren
New Member
Deelgenomen: 1 jaar geleden
Berichten: 2
 

Ik heb de materialen gevonden op mirkron website, voordat ik bestel hoe is het het beste om te bewaren?

Wel in de schuur, of toch niet vanwege vocht mogelijkheden (geen geïsoleerde schuur)

 

Bedankt!


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Het beste is om het vochtdicht te bewaren inderdaad.
Ik heb het momenteel elk in een plastic zak dichtgeknopen (dithioniet in dubbele zak) en vervolgens in tupperware bakken. Dat gaat lang goed.
Dit alles gewoon in de schuur op een hoge plank.


   
BeantwoordenCiteren
Eminent Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 35
 

Heeft er iemand een goed adres voor Natriumdithioniet ? Waar ik ook kijk gaat dit flink in de papieren lopen, de overige bestanddelen van de waller oplossing zijn makkelijk en voordelig te verkrijgen.


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Via Mikon in Duitsland: https://mikon-online.com/mikon_en/catalog/category/view/s/chemicals-elements/id/51/

  • trisodiumcitrate (=natriumcitraat)
  • sodium-hydrogencarbonate-sodium-bicarbonate-baking-soda (=natriumcarbonaat)
  • sodium-dithionite-sodiumdithionite (=dithioniet)

 

 

 


   
BeantwoordenCiteren
Eminent Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 35
 

Thanks!

Scheelt gewoon 85% ... kon het in Nederland alleen vinden voor 100 euro de kg en hier slechts 15 euro. Bizar.


   
Daniel Middel reageerde
BeantwoordenCiteren
Deel: