Mineralen prepareren door (zand)stralen

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
924 Bekeken
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Beste allen, 

Ik overweeg om een kleine straalcabine te kopen/bouwen voor het prepareren van mineralen (zoals verwijderen van korsten van zacht materiaal of roest over bijvoorbeeld kwarts). 

Heeft iemand tips over de juiste te gebruiken media op verschillende mineralen (ik hoor soms goede verhalen over reiniging van kwarts of fluoriet)? 

Mijn concrete vragen zijn: 

- Zijn er mensen met ervaring met het stralen van mineralen en wat waren de resultaten? 

- Welke media zijn geschikt voor reiniging van welke mineralen? Silicium/glas korrels/ baksoda? En waar koop je die dan? 

- Welk straalpistool werkt goed? Welke mondgrootte (gat waar het medium uit komt)? 

- Alle andere info/artikelen hierover zijn ook welkom. Ik kom tot nogtoe weinig tegen via internet. 

Heel wat vragen, alvast bedankt voor jullie hulp. Mooi project gedurende de rest van de lockdown 🙂 . 

Met vriendelijke groeten, 

Hans Cremers 


   
Citeren
Onderwerp trefwoorden
John de Bruijn
Reputable Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 305
 

Zelf geen ervaring mee maar leuk onderwerp Hans. Dacht in eerste instantie dat je mineralen met zo'n groot zandstraalapparaat te lijf wilde gaan die zandstraalbedrijven in de staalindustrie gebruiken. Na wat zoeken op internet begrijp ik dat je meer zo'n apparaat bedoelt dat ze onder andere voor het prepareren van fossielen gebruiken. Zoals gezegd geen ervaring mee maar zag wel dit leuke filmpje op internet waarin je kunt zien dat deze methode voor het verwijderen van bijvoorbeeld niet gewenste mineralen heel effectief kan zijn. 

Ter illustratie de betreffende video:

 

Heel veel groetjes en ben benieuwd of er mensen zijn die deze apparatuur zelf gebruiken.


   
BeantwoordenCiteren
John de Bruijn
Reputable Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 305

   
BeantwoordenCiteren
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hoi John, bedankt. Het filmpje was ook één van de redenen dat ik op het idee kwam. Ik houd van de grote selectiviteit die je met deze methode zou kunnen verkrijgen (t.o.v. bijvoorbeeld met zuren werken, dan is selectief werken veel lastiger). 

Ik ga gelijk kijken naar de artikelen die je ge onden hebt, deze waren mij nog niet bekend. Nogmaals bedankt en fijne jaarwisseling alvast! 

Groetjes Hans 


   
BeantwoordenCiteren
Eminent Member Admin
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 23
 

Hoi Hans,

 

Ik snap heel goed dat je overweegt zo'n apparaat aan te schaffen! Ik zit ook al jaren te filosoferen en denken over trim apparaten voor gesteente (ipv zagen etc).

Maar goed, wat betreft jouw vraag kan ik je helaas niet veel verder helpen. John heeft al goede tips gegeven, zelf heb ik zo'n apparaat nog nooit gehad of gebruikt.

Succes met de zoektocht! En als je er mee aan de slag gaat ben ik benieuwd naar de ervaringen 😀 

 

Gr,
Kristian


   
BeantwoordenCiteren
Deel: