Botallack Head

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
477 Bekeken
Admin
Illustrious Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2396
Topic starter  

In dit specifieke topic voor vindplaats Botallack Head kan je in contact komen met andere mineralenverzamelaars of eigen fotos en bezoekverslagen plaatsen.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Botallack Head, is een kaap even ten noordwesten van Botallack, grotendeels ingesloten door het mijnbouwgebied van de Botallack mijn.
De kaap staat ook bekend onder de naam "Lae Maen Veor" (Cornish: Legh Men Veur) hetgeen vrij vertaald zoiets betekend als "grote stenen richel".

Grofweg wordt hiermee het gedeelte van de rotskust bedoeld, gelegen tussen de Crowns Engine Houses in het zuiden en de locatie van Wheal Cock
in het noorden. De plaats staat niet als zodanig vermeld op Topografische Kaarten, maar het is meer een naam die in de volksmond wordt gebruikt
voor deze kuststrook en een naam die voorkomt in oude geschriften.

Hetgeen deze plek zo uniek maakt is, dat de geologie duidelijk afwijkt van de rest van de omgeving. De kust in dit gedeelte van Cornwall bestaat
voornamelijk uit graniet, maar op deze locatie wordt het graniet doorsneden door een relatief dunne laag "Greenstone".
"Greenstone" lagen zijn gesteentelagen met veranderlijke mafische tot ultramafische vulkanische sequenties met bijbehorende sedimentaire gesteenten.
Dit zorgt ervoor dat de mineralisatie in dit gebied sterk afwijkt van de rest van de omgeving.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Op de foto die ik heb genomen nabij Wheal Cock zie je al een aantal ontsluitingen van deze gesteente laag.

 


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Mineralen die uniek zij voor deze relatief kleine zone zijn o.a. Prehnite en Natrolite, maar er worden ook vondsten gemeld van
bijzondere Axinite specimen.

Het betreft hier dus een natuurlijke ontsluiting, maar tijdens mijn wandeling door dit gebied kwam ik toch iets tegen wat veel
weg heeft van een kleine oppervlakkige groeve. Zie hiervoor de bijgesloten foto.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Hier nog een locatie foto, gezien in de richting van de Crowns Engine Houses.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En nog een ontsluiting vlak boven de Crowns Engine Houses.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: