Grube Thalburg

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
467 Bekeken
Admin
Illustrious Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2396
Topic starter  

In dit specifieke topic voor vindplaats Grube Thalburg kan je in contact komen met andere mineralenverzamelaars of eigen fotos en bezoekverslagen plaatsen.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Grube Thalburg was een kleine lood- en zinkmijn, welke actief was tussen 1887 en 1902. In deze periode is er ongeveer 2500 ton lood en 215 ton zink gewonnen.

In 2007 ben ik samen met Duitse verzamelaar op zoek geweest naar restanten van deze groeve. De groeve moet zich ergens in de bossen achter het oude Hotel Talburg bevinden. Als ik het goed heb is Hotel Talburg tegenwoordig een Chinees restaurant.
Tijdens onze speurtocht hebben we helaas geen restanten van gebouwen of stortbergen gevonden. Wel een groot aantal "pingen" gezien in het bos langs de voormalige spoorbaan, een spoortracé wat tegenwoordig onderdeel is van een fietsroute.  "Pingen" zijn kraterachtige opening boven op een oude mijngang.

Volgens sommige bronnen is er in 2010 nog een kleine stortberg ontdekt, alwaar een aantal Pyromorphite vondsten gedaan zijn. Het enige wat ik in dit gebied gevonden heb was een kwarts houdend blok, met daar op een kleine fantoom kwarts met gele insluiting.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Hier een fotootje van één van de vele "pingen".


   
BeantwoordenCiteren
Eminent Member Admin
Deelgenomen: 8 jaar geleden
Berichten: 23
 

Dank voor het delen Bert!

Die pyromorfiet heb ik ook van gehoord, maar ja... het zou mooi zijn om het zelf te kunnen vinden. Heb je na 2007 er nooit meer gezocht na je zoektocht naar waar de Grube is? Ben er zelf nog nooit geweest namelijk en heb geen idee of er nog mogelijkheden zijn voor interessante vondsten.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

@kristian-egberts

Nee, ik ben er na die tijd niet meer geweest. Wel in Thalburg zelf, maar dan in het "Kristalbos".


   
BeantwoordenCiteren
Deel: