Grube am Voßberg

9 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
301 Bekeken
Admin
Illustrious Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2396
Topic starter  

In dit specifieke topic voor vindplaats Grube am Voßberg kan je in contact komen met andere mineralenverzamelaars of eigen fotos en bezoekverslagen plaatsen.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Tongrube am Voßberg ligt op zo'n 2,5 km ten noordoosten van Wallenhorst, langs de Wallenhorster Straße, de weg die van Wallenhorst naar Engter leidt.

Tongrube am Voßberg is een van de vele kleiputten in de omgeving van Wallenhorst.

Een kleiput is een groeve welke in gebruik is voor de winning van klei, die doorgaans wordt gebruikt voor het vervaardigen van aardewerk, bakstenen

of portlandcement. Rondom Wallenhorst staan verschillende steenfabrieken.

Mineralen zijn te vinden in de zogenaamde "Toneisenknollen" of "Toneisensteingeoden" of in het Engels "clay iron stone geodes". Deze geodes zijn

verkiezelde siderietconcreties die voorkomen in Boven-Jura-schalie die in het gebied rond Osnabrück voorkomt.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

De geodes verschijnen in de kleilagen, als een zwart soort rotsen / ballen, met daarin witte Dolomiet-aderen. De geodes blijken erg taai, waarschijnlijk veroorzaakt door de verkiezeling. Ik kwam tot de conclusie. dat de kleinere geodes meestal vaste stenen zijn, maar de grotere, met witte dolomietaders, kunnen mineralen opleveren zoals prachtig gevormde

2-3 mm brede pyrietblokjes, sfalerieten en misschien meer. Er zijn 10-15 mineralen vermeld op deze locatie op Mineralienatlas.

Er zijn twee kleiputten die dicht bij elkaar liggen, gescheiden door een klein bos en verbonden door een onverharde weg. Ik heb degene bezocht, die het dichtst bij de Wallenhorster Straße ligt.

Tijdens mijn bezoeken aan deze groeve heb ik mineralen gevonden, zoals bijvoorbeeld Chalcopyriet, Dolomiet, Kwarts & Sfaleriet, maar er zijn ook enkele geodes gevonden met daarin fossielen,

zoals een mooie Ammoniet en enkele schelpachtige overblijfselen.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Hier een foto van deze groeve, genomen tijdens mijn bezoek in juli 2008.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En ongeveer dezelfde locatie, maar dan in november 2008.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Eén van mijn vondsten van destijds, een groepje Pyriet xx. Beeldbreedte van de foto bedraagt 8mm.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Tweede vondstfoto betreft een Sfaleriet x. Beeldbreedte van deze foto bedraagt ongeveer 4 mm.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En nog een heldere Kwarts van ongeveer 8 mm lang.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En nog een foto van de tweede groeve, welke ik bezocht heb op 29 november 2008.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: