Klim Limekiln

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
297 Bekeken
Admin
Illustrious Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2396
Topic starter  

In dit specifieke topic voor vindplaats Klim Limekiln kan je in contact komen met andere mineralenverzamelaars of eigen fotos en bezoekverslagen plaatsen.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Klim Limekiln is een van de weinige kalkovens in zijn soort, die nog bewaard gebleven is in Denemarken. Deze kalkoven geeft een goed beeld van een inmiddels uitgestorven kleinschalige industrie in het district Han Herred. Het kalksteen (bryozoa) wat in de bodem werd aangetroffen, werd verbrand en gebruikt als grond stof voor de bouw.

De oven werd in 1943 gebouwd door de eigenaar van de kalksteenfabriek, Anders Andersen uit Klim en was in gebruik tot 1977. Daarna heeft hij er 20 jaar lang verlaten bijgestaan, er hij volledig werd gerestaureerd als onderdeel van het Han Herred Natuurcentrum.

Hier onder twee plaatjes van de betreffende kalkoven.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

De kalksteengroeve zelf ligt ongeveer 1 km ten noorden van de kalkoven, in het gebied Klim Bjerg. Rondom de groeve zijn er twee bewegwijzerde wandelingen uitgezet van één en twee kilometer. In de kalksteengroeve zelf kun je wellicht nog wat zee-egels of andere fossielen vinden tussen het puin van de 64 miljoen jaar oude kalkstenen hellingen. Ikzelf heb geen fossielen gevonden.

Qua mineralen heb ik tijdens mijn bezoek in 2009 slechts een aantal stukjes Flint (vuursteen) kunnen vinden.

Hieronder nog twee plaatjes van de kalksteengroeve.


 


   
BeantwoordenCiteren
Deel: