Grube Hüggel

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
296 Bekeken
Admin
Illustrious Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2396
Topic starter  

In dit specifieke topic voor vindplaats Grube Hüggel kan je in contact komen met andere mineralenverzamelaars of eigen fotos en bezoekverslagen plaatsen.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Grube Hüggel is een oude kalksteengroeve, welke gelegen is op ongeveer 1 km ten zuiden van Hasbergen.

De groeve is gelegen aan de westkant van de Hüggel, een heuvelrug van ongeveer 1 km breed en zo'n 5 km lang. De hoogste top binnen dit gebied is ongeveer 225 meter.

Deze groeve maakt onderdeel uit van een geologische wandeling, die er in dit gedeelte van de "Hüggel" is uitgezet. In deze groeve werd o.a. ijzererts gewonnen.

Het gewonnen erts werd met behulp van een kabelbaan vanaf de "Hüggel" afgevoerd en per spoor verder werd getransporteerd naar het nabijgelegen "Stahlwerk Georgsmarienhütte". 


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Ik heb destijds op deze locatie een aantal steenbrokken gevonden, die inderdaad sporen van ijzerhoudende mineralen bevatten. Het spul was helaas dermate geoxideerd, dat niet meer te achterhalen viel om welk mineraal het ging. Er worden op deze locatie namelijk meerdere ijzerhoudende mineralen vermeld, waaronder Pyriet en Sfaleriet.

Mijn bezoek aan deze locatie dateert van 12 juli 2008.

Hier een fotootje van één van de oude groeve wanden.

 

 


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En nog eentje van de oude groeve.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En hier nog een foto van een informatiebord. Mag hopen dat ze deze inmiddels vervangen hebben voor iets beters. Zag er toen al niet meer uit.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: