Carrières de Prealle

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
728 Bekeken
Admin
Illustrious Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2396
Topic starter  

In dit specifieke topic voor vindplaats Carrières de Prealle kan je in contact komen met andere mineralenverzamelaars of eigen fotos en bezoekverslagen plaatsen.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Carrières de Préalle is een steengroeve, alwaar Devoon kalksteen wordt afgegraven. De groeve is gelegen nabij het kleine dorpje Heyd, in de regio Durbuy. De groeve is actief sinds 1946.

Er was weinig bekend over deze groeve, omdat websites als Mindat en/of Mineralienatlas geen referentie hadden over deze locatie in hun databases. Dat werd na ons bezoek wel anders.

Op 3 oktober 2009 heb ik, samen met een groep enthousiaste verzamelaars, een bezoek gebracht aan deze groeve. We hebben zo'n 2-2½ uur de groeve doorzocht en we vonden onder

andere calciet, fluoriet, gips, pyriet en kwarts. We hebben slechtss een klein deel van de steengroeve doorzocht, dus misschien waren er meer mineralen te vinden.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Hieronder een foto van het centrale gedeelte van deze groeve, zoals deze er dus 11 jaar geleden bijlag.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Foto van een boormachine, welke aan de rand van de groeve stond.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Eén van mijn vondsten van destijds, een 3cm groot Calciet kristal.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En nog een kleinere Calciet van ongeveer 15mm.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En hier nog even een linkje naar de website van de groeve: http://www.carrieres-de-prealle.be/


   
BeantwoordenCiteren
Deel: