Groeve Curfs

14 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
392 Bekeken
Admin
Illustrious Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2396
Topic starter  

In dit specifieke topic voor vindplaats Groeve Curfs kan je in contact komen met andere mineralenverzamelaars of eigen fotos en bezoekverslagen plaatsen.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Groeve Curfs is een inmiddels verlaten mergelgroeve, gelegen op zo´n 2 km ten westzuidwesten van Houthem-Sint Gerlach. De groeve werd tussen 1983 en 2008 geëxploiteerd door de firma Ankerpoort.

Mijn eerste bezoek aan deze groeve dateert van oktober 2007. Tijdens mijn bezoek waren ze nog volop aan het werk in de groeve, maar ik kreeg helaas geen toestemming om te gaan zoeken. De groeve stond met name bekend om de fossielen, maar het was ook mogelijk om mineralen te vinden zoals bijvoorbeeld Allophane, Aragoniet, Calciet, Chalcedon, Flint, etc. Maar helaas, ik mocht dus niet naar binnen.

Eind 2008 verscheen er een bericht in de media, dat Ankerpoort zou stoppen met de exploitatie van de groeve en dat het eigendom van de groeve zou worden overgegeven aan de provincie Limburg, waarmee de kans op nieuwe vondsten dus jammer genoeg verkeken was.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

De weinige foto´s die ik aan dit bezoek heb overgehouden, zijn een aantal foto´s van de ingang van de groeve. Om in de groeven te geraken moet je door een tunnel en het was nogal een spectaculair gezicht om te zien hoe de vrachtwagens de tunnel in en uit reden. Het paste allemaal maar net.




   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En nog twee fotootjes.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 
In dat zelfde jaar ben ik door middel van een ruil met een bevriende verzamelaar wel in het bezit gekomen van een aantal specimen uit de groeve Curfs.

Eén van de stukken uit deze ruil betreft het op de foto getoonde Allophane. Beeldbreedte van de foto bedraagt 15mm.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Een tweede stuk betreft het mineraal Gibbsite. Beeldbreedte van deze foto is 16mm.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En het derde stuk betreft een Halloysite specimen. Beeldbreedte van deze foto is 15mm.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 
In augustus 2011, besloot ik om een wandeling te gaan maken door het Limburgse Mergelland. Deze wandeling voerde onder anderen langs Groeve Curfs, De Bemelerberg en Groeve ´t Rooth

Tijdens deze wandeling als eerste een bezoekje gebracht aan Groeve Curfs. Sinds oktober 2008, werd er niet meer gewerkt in deze groeve. Dus weinig kans op vers materiaal. Na de beëindiging van de exploitatie, heeft de firma Ankerpoort de groeve overgedragen aan de Provincie Limburg, welke op haar beurt de groeve weer zal overdragen aan het Limburgs Landschap.

Vanaf station Meerssen is het ongeveer 2-2½ km lopen richting de westzijde van Groeve Curfs. Na ongeveer 20-25 minuten lopen bereikte ik de groeve en vond deze afgesloten met een prachtig mooi roestvrij stalen hekwerk. De praktijk leert, dat verlaten groeven vaak niet hermetisch afgesloten zijn en zo ook dus groeve Curfs. Na ongeveer 100 meter lopen, was over een lengte van een meter of vijf, het gaas volledig verwijderd en liep er een wandelpad de groeve in.

 

   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Het was duidelijk te zien, dat dit pad regelmatig gebruikt werd, getuige de vele voetstappen en sporen van mountainbikes, die in de modder waren achter gebleven. Ik was nog maar koud binnen of ik kwam al een stel tegen, die hun hond aan het uitlaten waren op het groeve terrein.
Ik begreep van hen, dat de plaatselijke bevolking regelmatig wandelt in de groeve en dat de plaatselijke jeugd er regelmatig feestjes geeft. Ook zou er gevist worden in een oude groeve, die al langer onderwater staat.

De man legde nog even uit hoe ik beneden in de groeve kon komen en dat de officiële ingang, die bij de tunnel op eerdere foto´s, compleet onderwater staat. Na even een foto gemaakt te hebben van de ondergelopen oude groeve, waar dus inderdaad grote vissen in zwemmen, vervolgde ik mijn weg richting de bodem van de groeve.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Fotootje van de achteringang en een eerste blik op de groeve.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 
De oude groeve, gevuld met water en vis.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Als je door de groeve loopt, is het opmerkelijk om te zien, hoe de natuur al druk bezig is om de groeve voor zichzelf terug te winnen. Overal zie je plantjes en kleine boompjes en struiken uit de grond komen. De oude groeve heeft naar mijn idee de potentie om een prachtig stuk natuurgebied te worden. Helaas komen wij er dan waarschijnlijk niet meer in, want tijdens mijn wandeling door het Limburgse land viel mij op, dat alles wat maar enigszins lijk op een oude groeve, door stichting het Limburgs landschap wordt omgetoverd tot een beschermd Geologisch Monument, met alle daarbij behorende toegangsbeperkingen.

Ik heb ongeveer een uurtje door de groeve heen gewandeld en wat fotootjes gemaakt, maar verder helaas niets interessants gezien om mee naar huis te nemen.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Nog wat fotootjes van de groeve ...



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

... en tot slot de oude de toegang die onderwater stond.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: