Kalavasos mijngebie...
 

Kalavasos mijngebied

12 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
467 Bekeken
Admin
Illustrious Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2396
Topic starter  

In dit specifieke topic voor vindplaats Kalavasos mijngebied kan je in contact komen met andere mineralenverzamelaars of eigen fotos en bezoekverslagen plaatsen.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Tijdens mijn vakantie op Cyprus in 2015, heb ik ook een kijkje genomen bij het voormalige mijnbouwgebied even ten noorden van Kalavasos. Dit mijnbouwgebied is ongeveer 18km² groot.
Binnen dit mijnbouw gebied waren 5 mijnen actief, te weten de  Platies -, Petra -, Mavri Sykia -, Lantaria - en Mavridia mijn. Alle 5 de mijnen werden gebruikt voor de winning van koperhoudende ertsen.

De ertsen die in dit gebied gewonnen werden, werden per spoor afgevoerd richting de haven van Vasiliko, alwaar een ertsverwerkingsfabriek gevestigd was. Vanaf de fabriek werd het koper verscheept en geëxporteerd naar het buitenland.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Het mijnbouwgebied kan bereikt worden via de weg tussen Kalavasos en de noordelijk gelegen stuwdam. Vanaf de dam heb je uitzicht op de stortbergen van de mijn en op een oostelijk gelegen treinlaadstation.

Zie bijgaande foto´s.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Vanaf de stuwdam loopt er een half verharde weg richting een gebied, alwaar zich volgens informatie die ik op internet gevonden had, een oude mijn ingang moest bevinden.
Al na een paar honderd meter lopen vond ik deze ingang, in een gebied wat zo te zien in gebruik was als (illegale) vuilstortplaats, getuige de grote hoeveelheid rommel die er overal verspreid lag.

De mijn ingang bestaat uit twee korte betonnen gangen, welke leiden naar een schuin aflopende mijnschacht. De tweede betonnen gangen zijn afgeschermd met een klein maar niet echt solide hek. Maar gek genoeg is de zijingang van de linker gang gewoon open.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Op de foto´s de voormalige mijningang.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En nog twee foto´s van de beide ingangen.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Via de zijdeur van de linker gang ben ik naar binnen gelopen, om een kijkje te nemen bij de mijnschacht. De schacht lijkt open, maar er liggen erg veel losse brokken steen op de vloer. Ik heb géén idee of de schacht stabiel is, want als je naar binnen kijkt, zie je dat een aantal van de stutten in de mijnschacht gebroken zijn.

Ik heb ook géén idee hoever de schacht doorloopt of dat hij naar een aantal meters geblokkeerd is of dat het een toegang is naar een groter ondergronds gebeuren. Aangezien ik geen spullen bij mij had voor een ondergrondse inspectie, ben ik ook niet verder naar binnen gegaan.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Hier twee foto´s van de mijnschacht. Let op de gebroken stutten op de tweede foto.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Hierna heb ik nog even rondgekeken bij twee van de vele stortbergen. Helaas bleken deze te bestaan uit veel los zand en slakken materiaal. Op de slakken wel wat sporen aangetroffen van mogelijke mineralen, in de vorm van een aantal blauwe en groene vlekken op het gesteente.
Maar helaas geen mineralen. Het gebied is zo groot, dat er wellicht op één van de andere stortbergen wel wat te vinden is, maar dan zal je er een dag voor uit moeten trekken, om het hele gebied systematisch uit te kammen.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

Op ongeveer één kilometer ten noordwesten van de getoonde mijn, bevinden zich de restanten van een oud erts verlaadstation, compleet met de restanten van de oude spoorlijn richting de haven van Vasiliko.

Op de foto's het verlaadstation en een wat spoorrestanten.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

In de dorpen rond het mijnbouwgebied tref je allerlei restanten aan, die betrekking hebben op het mijnbouwverleden van deze streek, zoals als bijvoorbeeld in Kalavasos, alwaar er een oude mijntrein staat opgesteld op een oude spoorbrug, één van de weinige restanten van het oude mijnspoor.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
 

En in het dorpje Asgata tref je in het centrum van het dorp een oud mijntreintje aan, een automatische ertslader compleet met een serie wagonnetjes.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: