Le Ribot

4 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
639 Bekeken
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

Ik ben zelf in 2018 op deze zoeklocatie geweest. Onderstaand wat info erover die ik verzameld uit eigen ervaring en info van Franse Websites. Ik heb er een paar mooie stukjes Quartz gevonden, sommige helder en sommige gechloriteerd (groene coating). Zie ook foto's verder beneden van eigen vondst en kaartjes van de preciese locatie. 

 

Le Ribot - Bocht 9 en 11 van de  Beklimming/weg naar Alpes d’Huez.

Er is op de Franse Mineralen-chatsites geschreven over bocht 11 van de weg/beklimming naar Alpes d’Huez, (tussen gehucht La Garde en Huez, D211) waar zich in een aantal openingen (grot) bij de grote rotspartij in deze bocht mooie heldere bergkristallen (Kwarts) met witte hanenkam Bariet is gevonden (zie foto’s hieronder). Ook liggen er enkele Kwarts aders in de rotsen er om heen. In 1967 zijn bij de aanleg van de weg (voor de Olympische spelen) de grootste kristallen gevonden toen een deel van de rotspartij moest wijken. In 2014 zijn de kleine grotten/holtes  op last van de eigenaar van het terrein (eigenaar van Ribot-chalet in bocht 12) gesloten voor mineraalzoekers toen er van 2009-2014 een explosieve groei was van mineraalzoekers op zijn terrein. Je mag er natuurlijk wel wandelen en vermoedelijk ook zoeken buiten de holtes waar ook duidelijk meerdere Quartz-aders liggen, maar de openingen van de grotten/holtes zelf zijn met een gaashek afgesloten en er is een bord geplaatst dat het bij wet verboden is de grot te betreden met risico op gevangenisstraf of hoge boete.  Als er plek is kan je gewoon in bocht 11 parkeren in het midden van de bocht, of anders bij het gehucht Le Ribot bij bocht 12 en die ligt 150 meter onder bocht 11. Verder wordt in de literatuur ook bocht 7 bij kapel St Ferreol beschreven als vindplaats. Bocht 7 ligt min of meer op het dak van dezelfde rotspartij (zie ook onderstaande foto’s). je kan vanaf bocht 7 een wandelpad volgen naar bocht 9 toe (niet onderweg de afslag naar de waterval nemen). Onderaan dit pad liggen ook enkele kwartsaders waar al veel zoekers geweest zijn. Verder is de kans groot dat ook elders op de grote rotspartij (van bocht 7-11) nog meer, maar-minder-bezochte, kwartsaders aanwezig zijn. Wie zoekt zal vinden.....  

         Bron: 1. www.geowiki.fr  2. www.geoforum.fr   3.  www.mindat.org  4. www.les-mineraux.fr


   
Citeren
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

Kaartjes van Le Ribot en bocht 7,9 en 11



 


   
BeantwoordenCiteren
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

Eigen vondst

 


   
BeantwoordenCiteren
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

 

Foto's van holtes/grotten bij bocht 11 en de afgesloten ingang.

 



 


   
BeantwoordenCiteren
Deel: