Dunvegan Quarry

14 Berichten
2 Gebruikers
2 Vind-ik-leuks
312 Bekeken
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Dunvegan Quarry is een oude steengroeve, gelegen op zo'n 1-1½ km ten noordoosten van Dunvegan, op het eiland Skye.

Op 9 juli 2019 heb ik een kort bezoek gebracht aan deze groeve , tijdens een 3 weekse zwerftocht door Schotland.

Hier alvast een foto van deze groeve. Meer info volgt.


   
Citeren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  
Als je op internet zoekt op deze groeve, dan komt er eigenlijk maar weinig informatie naar voren.
De enige info die ik heb kunnen vinden, is dat er in het verleden melding gemaakt is van de vondst
van drie verschillende mineralen, te weten: Apophyllite, Gyrolite & Mesolite.

Op 9 Juni 2019 heb ik dus een kort bezoek gebracht aan deze groeve.
Het is duidelijk te zien dat de groeve niet meer in gebruik is. Hoewel, dat is niet helemaal waar, want
aan al het afval wat er ligt is duidelijk te zien, dat de groeve in gebruik is als lokale (illegale?) afvalstort.

Koelkasten, oude wasmachines, bouwafval, oude fietsen, etc., er ligt echt van alles. Het is eigenlijk
onmogelijk om een foto van de groeve te maken, zonder dat je afval ziet liggen.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Hier een fotootje, genomen vanaf de achterzijde van de groeve, waarop duidelijk te zien is wat een zooi er in de groeve gedumpt wordt.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Genoeg over het afval, want ik kwam natuurlijk voor mineralen.

Er ligt voldoende los materiaal in de groeve voor een nadere inspectie. Wat al snel opvalt zijn een
aantal dunne aders in de wand van de groeve van voornamelijk wit materiaal.
Op de achterwand van de groeve is duidelijk een dunne witte plaat te zien, waarvan er ook een
aantal brokken op een bult onderaan de wand liggen. Het is een dunne witte laag van amper een
paar millimeter dik.
De laag is bijzonder bros en vertoond verder geen kristallisatie. Niet de moeite waard om iets van
mee te nemen.

Bijgesloten een foto van de wand en een steenbrok met daarop een grote plaat van het betreffende
materiaal. Wat voor mineraal het is? Geen idee, er viel niets uit op te maken.



   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Opzoek naar beter materiaal.

In sommige steenbrokken zijn wat kleine holtes te vinden, met daarin kristalvorming :-).
Het gesteente is echter dusdanig hard, dat het vrijwel onmogelijk, om zo'n gedeelte er
heel af/uit te krijgen. Gesteente komt op mij over als graniet-/basaltachtig.

Dan maar concentreren op mineraal sporen die meer op de rand van een steenbrok zitten
en van de holtes middenin een steenbrok maar volstaan met een foto als referentie.

Bijgesloten een foto van een kleine holte (4-5 cm), met duidelijke waarneembare kristallen.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Na  ongeveer anderhalf uur zoeken en hameren een aantal stukken materiaal gevonden,
die weliswaar niet echt interessant zijn, maar wel representatief voor deze groeve.
Ik moet de stukken thuis nog verder bestuderen, maar je hoeft in deze groeve geen
spectaculaire vondsten te verwachten.

Wellicht dat de stukken nog wat leuke micromounts opleveren. In de groeve snel nog wat
fotootjes gemaakt van wat materiaal. Betere foto's volgen wellicht later nog een keer.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Het kristalgroepje in het midden van deze foto is ongeveer 1½ cm breed.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Op deze foto een "rozetvormige" kristallisatie. Het rozet in het midden van de foto is ergens tussen de 0,5 - 1 cm groot.

De rozetvormige kristallen op de foto zijn waarschijnlijk "Gyrolite".


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

En nog een rozetvorm van 0,5 - 1 cm.


   
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Als besluit nog een foto van deze prachtige Rododendron, die de trieste aanblik van deze "vervuilde" groeve nog enigszins opluistert.


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Moo verslag Bert, jammer dat het inderdaad daar een rommel is. Kan ook op Google Maps zien dat er een hoop troep ligt.
Trouwens even een andere vraag: we hebben een Locatie Toevoegen functie beschikbaar, wil je die ook? 


   
Bert de Ruiter reageerde
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  
Geplaatst door: @danokorst

Trouwens even een andere vraag: we hebben een Locatie Toevoegen functie beschikbaar, wil je die ook? 

Hoi Daniel,

Dat lijkt me een goed idee. Kan ik gelijk aangeven waar de locatie zich bevindt.

Ajuus,

Bert

 


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

@bert-de-ruiter rechtsboven toegevoegd in je Mijn Mineralenwereld menu onder Vindplaatsen 🙂


   
Bert de Ruiter reageerde
BeantwoordenCiteren
Bert de Ruiter
Estimable Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 134
Topic starter  

Okay, 

Dankjewel Daniel. 👍 


   
BeantwoordenCiteren
Deel: