Beste forumleden, dit is mijn eerste bericht, het gaat niet om het vinden van mineralen, maar om een hardheidstestset, zoals al in de titel staat. Ik gebruik nu een setje 6-kantige aluminium stiften met in de uiteinden een stift van de opeenvolgende gesteenten in oplopende hardheid van 5 tot 9. Ik denk er over om hiernaast een ander soort testset te gebruiken die pennen heeft met opeenvolgende hardheden welke verwisselbaar zijn. Voor b.v. hardheid 9 zit daar een hardmetalen stift in, voor 2,5 een plastic stift. Hebben jullie ervaring met dit soort testgereedschap?
Hallo Gerard wat een interessante vraag! Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke gereedschap maar het wekt wel mijn interesse. Hoe en waar heb je deze aangeschaft?
Sorry dat het geen antwoord op je vraag is trouwens 😆
Hallo Daniel, ik heb de harheidstestset gekocht bij MTN-Giethoorn: Harheidsbepaalset MTN
Ik heb daar ook een trommelmachine gekocht, met het trommelen is het goed om stenen van ongeveer gelijke hardheid te trommelen.
Geen probleem dat jouw reactie geen antwoord is op mijn vraag, ik vind het al leuk om met andere mensen die mineralen zoeken in contact te komen zoals hier.
Ik ben nu in Denemarken, stenen genoeg hier, een bekende plek is bij Mommark, maar je vindt langs de gehele kust, en die is enorm lang in Denemarken, wel stenen. Laatst stond ik voor een wand van keileen war de zee regelmatig wat van afsnoept en zo weer nieuwe oude stenen laat vrijkomen. Ik ben net vers bezig met stenen zoeken, ik raap nu op wat me mooi lijkt, maar wil er veel meer van weten, dus genoeg te doen de komende winter ;-).
Groet, Gerard
Dank je wel voor het delen Gerard, ik ga er naar kijken. Lijkt me een handige set om wat meer duidelijkheid voor sommige mineralen te krijgen.
Hopelijk kan iemand anders je trouwens nog helpen met de vraag
Tof trouwens dat je aan het zoeken bent in Denemarken! Ik ben zelf net sinds gister terug van een week Zwitserland waar we op zoek zijn geweest naar rookkwarts. Misschien had je de foto's hiervan al op ons Instagram kanaal gezien?
Ik ben ook op zoek naar meer achtergrondinformatie over stenen, met name het ontstaan ervan. Ik vind het uitermate fascinerend en een groot wonder hoe de natuur ons van zoveel moois voorziet. Ik denk er over om geologie te gaan studeren. Ik heb maar even een account op Instagram aangemaakt, ik doe het heel rustig aan met sociale media, maar in dit geval is mijn nieuwsgierigheid groter dan mijn terughoudendheid. Mooie rookkwarts, een leuke compositie. Voorlopig even geen grote reizen naar andere buitenlanden, maar in de toekomst wil ik wel eens met enkele andere zo'n reis maken om met eigen handen zulk moois uit de bodem te halen. In Denemarken maak ik weinig kans op het vinden van dergelijke kristallen, maar er zijn vast wel andere interessante dingen te vinden. Al het gruis hier is ooit van Noorwegen, Zweden en wellicht ook Finland hierheen komen schuiven en rollen en is dan ook al aardig afgerond. Ik heb een trommelmachine aangeschaft en ben met de eerste poging op dat pad bezig, ik denk dat er wel een paar mooie stenen overblijven straks. Ik heb ook al een 2e-hands steenzaag gekocht, die heb ik nog niet in huis, maar die gaat zeker ook van pas komen om bepaalde stenen in plakjes te zagen en misschien ook agaten door te zagen, die zal ik in Denemarken misschien niet zo snel vinden, maar je weet maar nooit.
Veel plezier met deze mooie hobby!
Leuk om te horen dat je ook het mineralen virus te pakken hebt gekregen! Benieuwd of je wat leuke vondsten nog kan doen in Denemarken, we zijn benieuwd!
Ja, het is leuk, weer een heel nieuwe hobby met bijwerkingen. Ik ga wat selectiever te werk nu, want allerlei soorten gesteente vindt je net zo goed in Denemarken als in Nederland, maar zeldzame en/of erg mooie stenen is even zoeken. Ik meld me wel weer als ik iets aardigs gevonden heb. Groeten, Gerard