Combine ZP handleid...
 

Combine ZP handleiding

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
823 Bekeken
Active Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Ik heb de vraag al eens gesteld op een ander forum maar die is onbeantwoord gebleven.

Vandaar dat ik het hier nog eens opnieuw probeer.

Ik zou aan de slag willen gaan met het programma Combine ZP maar dat programma is engelstalig.

En ik ben de engelse taal niet mattig dus vandaar mijn vraag.

Is er een nederlandstalige handleiding van Combine ZP beschibaar.

Op het internet kan ik niet direct iets vinden of is er iemand die weet op welke site ik deze kan vinden.

Of is er iemand die dit op zijn computer heeft staan.

Dat leuk zijn mocht iemand mij kunnen helpen hiermee.

Groetjes Nico


   
Citeren
John de Bruijn
Reputable Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 305
 

Hoi Nico

Volgens mij is er geen Nederlandstalige handleiding van dit programma maar misschien kun je online een handleiding zoeken en die laten vertalen door Google Translate.

Voorbeeld:

http://www.drs-informatik.de/blog/2016/10/makro-stacking-mit-combinezp-anleitung/

Vertaald met Google Translate:

https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=nl&nv=1&pto=aue&rurl=translate.google.com&sl=de&sp=nmt4&tl=nl&u=http://www.drs-informatik.de/blog/2016/10/makro-stacking-mit-combinezp-anleitung/&usg=ALkJrhg-WaxSzO6zOe4Uc_MQJPjWaY0I7A

 

Aanvulling 22-10-2020

Als je de uitleg in een andere taal ziet dan kun je in je browser op je rechtermuisknop klikken en kiezen voor "vertalen naar Nederlands" (Edge als browser) of "vertalen in het Nederlands" (Google Chrome als browser). Met andere browsers heb ik geen ervaring.

 

Dit bericht is gewijzigd 4 jaar geleden 4 keer door John de Bruijn

   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Ik heb ook even gezocht maar kom inderdaad geen Nederlandstalige handleidingen tegen. Wel kom ik op YouTube diverse videos tegen in het Engels waarin mensen laten zien hoe het werkt. En laat YouTube nou ook een automatische ondertiteling functie hebben voor alle talen. Wellicht dat dit helpt? Sowieso is het handig als je het iemand voor ziet doen op een video, dan kan je terugspoelen en pauzeren.


   
BeantwoordenCiteren
John de Bruijn
Reputable Member Admin
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 305
 

Gevonden op het Internet:

Hier wordt als voorbeeld voor het programma CombineZP een verkorte handleiding gegeven. Je opent het programma CombineZP en activeert zo nodig de menubalk door op het menufiguurtje bovenaan te klikken. Je laat de beelden in het bewerkingsprogramma door te klikken op ‘File’ en dan ‘New’. Blader naar de fotobestanden en klik op de eerste, houdt de shift toets ingedrukt en klik op het laatste fotobestand. (Je kunt ook de muis op de gewenste bestanden plaatsen en steeds op de “ctrl” toets drukken.) Zorg wel dat de bestanden in de juiste volgorde staan. Klik vervolgens op Openen. Je klikt vervolgens op ‘Macro’ en dan op ‘Align and Balance used frames’. Het programma zal de foto’s dan vergelijken, eventueel schalen en matchen op kleur en zo veel mogelijk de beelden op één lijn plaatsen. Als dit gedaan is, klik dan op ‘Macro’ en ‘Pyramoid maximum contrast’. Vervolgens maakt het programma er één scherpe foto van. Dit kan een aantal minuten in beslag nemen, zeker als je veel foto’s met veel megapixels hebt. Doordat de beelden soms niet helemaal matchen kunnen er rond randen met hoog contrast soms halo’s optreden en beeldruis in de achtergrond. Dit kan soms verholpen worden door te klikken op ‘Stack’ en ‘Revers Order’ en dan de stapel opnieuw te bewerken. Geeft dit niet veel beter resultaat dan kan je beter alle beelden handmatig op één lijn zetten met het programma. Aan de rand van de foto ziet het er wat streperig uit waar delen van het onderwerp niet op alle foto’s uit de stapel aanwezig zijn. Dit kan je verwijderen door 2x op ‘View’ en ‘Select All‘ te klikken (of twee keer op de ‘A‘ toets op je toetsenbord), waarna de onderbroken lijn van de rechthoek op de plek gaat staan waar dat streperige begint. Klik vervolgens op ‘File’ en ‘Save rectangle as’. Browse dan naar de plek waar je de foto wilt opslaan en klik op ‘Save’. Er zijn verschillende berekeningsmethoden om de stapel te bewerken (6 in CombineZP). Ze geven alle een iets ander resultaat en hebben allemaal hun voor- en nadelen afhankelijk van de aard van het beeld en de manier waarop de stapel gemaakt is. Zo hebben Pyramoid methoden voordelen in het behoud van fijn detail en in het voorkomen van halo’s en van problemen met overlappende blaadjes. Maar ze hebben nadelen ten aanzien van ruisopbouw en contrastopbouw. Je kunt in CombineZP echter eenvoudig de “all methods” kiezen en daarna het beste resultaat van al deze methoden kiezen.

Bron: http://natuurtijdschriften.nl/download?type=document;docid=507759 (De stapel bewerken pagina 19)

Dit bericht is gewijzigd 4 jaar geleden door John de Bruijn

   
BeantwoordenCiteren
Deel: