Voorbereiding zoekt...
 

Voorbereiding zoektocht mineralen Zwitserland

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,912 Bekeken
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hallo,

Eén van de komende zomers wil ik naar Zwitserland om er mineralen te gaan zoeken. Via deze en andere sites vind ik al heel wat info terug over vindplaatsen. Dan rest me nog de vraag hoe je er aan begint, eens ter plaatse. Hoe vind ik een goede plek om te graven/kappen? Wat zijn goede technieken om een mineraal zo ongeschonden mogelijk uit een pocket te krijgen? Meegaan met iemand met ervaring is natuurlijk de beste optie, maar dat moet lukken natuurlijk. Alleen, meerdere dagen in bergen kappen in het hooggebergte is sowieso niet het beste idee.

Zijn er gidsen of (geologie?) boeken die jullie gebruiken tijdens de voorbereiding van een zoektocht en die inspelen op bovenstaande vraag?

Groeten

Wouter


   
Citeren
Onderwerp trefwoorden
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Het verschilt heel erg per gebied waar je op moet letten. In de bergen zoeken is net weer anders dan in bijvoorbeeld een steengroeve. Waar wil je precies heen in Zwitserland?

Bijvoorbeeld in valleien of laagland letten we meer op het zoeken door oude afgravingen of haldes, het omdraaien van stenen of in het zoeken van beekjes. Op hoger gelegen alpen is het meer een kwestie van veel rondlopen (de gebieden zijn enorm) en letten op opvallende begroeiing (ineens een hoge graspol of struik heeft dus ruimte voor wortels om te groeien, dus misschien zit er dan een holte onder) of het verwijderen van gras en zand om bij het gesteente te komen. Helemaal hoog in de bergen met zichtbaar gesteente let je juist weer op horizontale of verticale scheuren en barsten en breek je die verder open om te kijken of er holtes achter zitten.

Daarnaast bepaalt de hoogte en het gebied ook je gereedschap. Stel ook je doel in dat je niet even een dagje de berg op gaat. Als we bijvoorbeeld naar Graubunden gaan, dan zitten we minimaal twee dagen achter elkaar op dezelfde berg. De eerste dag zijn we aan het prospecten om zoveel mogelijk gebied te onderzoeken. Gereedschap is dan slechts veel water, 1 geo hamer, 1 beitel en 1 moker. Dan markeer je de interessante plekken en graaft af en toe wat. Pas op de tweede dag ga je echt zwaar aan de slag met bijvoorbeeld een breekijzer. In lager gelegen gebieden is dat veel minder relevant.

Dit bericht is gewijzigd 3 jaar geleden 2 keer door Daniel Middel

   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

We hebben trouwens ook informatieve videos op YouTube staan waar je kan zien hoe we pockets bewerken: https://www.youtube.com/mineralenwereld


   
BeantwoordenCiteren
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Het idee momenteel is om richting Leukerbad / Binntal te gaan. Heb ook altijd al de Aletsch gletsjer willen zien.


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Als je de naar de Aletsch gletsjer gaat, dan kan je ook langs Fischbach op zoek naar Fluoriet. Dat is er vlakbij. Qua omgeving Binntal en Leukerbad raad ik aan om beperkt bepakt te gaan. De gebieden zijn vrij uitgebreid en lenen zich prima om te prospecten, dus om vooral rond te lopen en te zoeken naar interessante plekken. Omdat je wat minder hoog zit en op (of net boven) de boomgrens, helpt het daar wel om gras weg te hakken om bij vrij gesteente te komen. Let dan vooral op plekken waar hogere begroeiing is. 


   
BeantwoordenCiteren
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Je bedoelt Gibelbach?


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

@wou haha ja sorry Gibelbach bij Fiesch, ik haalde ze door elkaar


   
BeantwoordenCiteren
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

🙂 Bedankt voor de tips!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: