Vindplaatsen voor b...
 

Vindplaatsen voor beginners

4 Berichten
2 Gebruikers
2 Vind-ik-leuks
1,210 Bekeken
Rachel van Stekelenborg
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hey hallo allemaal!

 

Ik ben helemaal nieuw hier. Heb al redelijk wat uren informatie gesponst maar het lukt niet echt goede start te maken. Ik vraag me af hoe je een vindplaats in het bos kan herkennen. Waar let je allemaal op? Bij alle vindplaatsen die online staan heb ik het idee dat ze niet meer toegankelijk zijn of dat het al van lang geleden is. Ik vraag me ook af of je gewoon een mijn of groeve kan bezoeken? Als ik verder inzoom op de locatie dan kom ik nergens bij uit waar ik evt. toestemming zou kunnen vragen. Hoe doen jullie dat? Ook wil ik boeken aanschaffen maar ik heb geen idee wat goed zou zijn want het meeste is gedateerd van lang geleden. Wat zouden jullie me aanraden? En pakken jullie wel eens gewoon de auto om eens rond te kijken? of is dat gekkenwerk?

 

Groetjes Rachel 🙂 


   
Citeren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Hi Rachel wat leuk dat je ook interesse hebt om zelf mineralen te gaan vinden. Ik zie dat je een aantal vragen hebt, dus laat ik proberen ze te beantwoorden 😀 
We zijn momenteel ook bezig met een blog te schrijven waar veel van je antwoorden in komen te staan. Deze is nog in ontwikkeling maar kan je al bekijken: https://www.mineralenwereld.nl/zelf-kristallen-zoeken/

  1. Ik vraag me af hoe je een vindplaats in het bos kan herkennen? Waar let je allemaal op?
  2. Bij alle vindplaatsen die online staan heb ik het idee dat ze niet meer toegankelijk zijn of dat het al van lang geleden is?
  3. Ik vraag me ook af of je gewoon een mijn of groeve kan bezoeken?
  4. Als ik verder inzoom op de locatie dan kom ik nergens bij uit waar ik evt. toestemming zou kunnen vragen. Hoe doen jullie dat?
  5. Ook wil ik boeken aanschaffen maar ik heb geen idee wat goed zou zijn want het meeste is gedateerd van lang geleden. Wat zouden jullie me aanraden?
  6. En pakken jullie wel eens gewoon de auto om eens rond te kijken? of is dat gekkenwerk?

Eerste vraag: een vindplaats in het bos herkennen is vaak lastig, omdat het geheel overgroeid kan zijn. Echter als het om oude groeves of mijnen gaat, dan zal je vaak grote hopen stenen tegenkomen, de zogenaamde haldes. Dit is afvalmateriaal van een mijn of groeve of zelfs door andere mineralenzoekers achtergelaten. Altijd dus een goed punt om naar te zoeken, deze haldes. Ze steken goed uit tegen het groen, want het zijn vaak voornamelijk stenen en geen zand of modder, waardoor bomen er moeilijk op groeien.

Tweede vraag: de toegankelijkheid veranderd vrijwel ieder jaar, soms dagelijks. Als het om een actieve steengroeve gaat waar in gewerkt is of prive terrein is, dan kan het zomaar dat de eigenaar van de ene dag op de andere bepaald dat je er niet meer mag komen. Dus: altijd vragen bij de eigenaar

Derde vraag: zie ook de tweede vraag, dat ligt er aan of het een prive of overheidseigendom is, dan zal je het moeten vragen

Vierde vraag: op veel sites en zo ook die van ons, staat niet altijd de eigenaar er bijbeschreven. Al helemaal waar je toestemming kan vragen, want het is vaak onmogelijk om dat bij te houden. Gelukkig kan je van veel plekken eenvoudig op Google zoeken of het eigendom van iemand is. Bijvoorbeeld steengroeves kan je vaak op naam zoeken en dan krijg je wel een telefoongids verwijziging van een eigenaar. Vervolgens zoeken op de eigenaar en je vind wel een telefoonnummer online.

Vijfde vraag: Boeken qua vindplaatsen zijn er wel, maar inderdaad zoals je zegt kunnen deze gedateerd zijn. Dit is echter voor online vindplaatsen ook het geval, omdat er ieder jaar wel iets veranderd aan een vindplaats. Het is handiger om online of bij mineralenverenigingen te vragen naar een bepaalde plek. Stel dat je voor jezelf bepaald hebt dat je naar een steengroeve in het Sauerland wil: dan kan je het beste online vragen "ik wil binnenkort naar steengroeve Kallenhardt in Brilon, mag ik hier in en hoe is de situatie op het moment qua mineralen?". Andere mineralenzoekers kunnen dan antwoord geven over de huidige situatie (let op: geen garantie!)

Zesde vraag: Ja 😀 We gaan soms naar een gebied waar meerdere locaties zijn en bezoeken er dan een paar achter elkaar.

 


   
BeantwoordenCiteren
Rachel van Stekelenborg
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hey Daniel,

 

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik ga er mee aan de slag 😀 

 

Groetjes Rachel


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Succes!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: