Als iemand wat tips of vindplaatsen in of dichtbij de Zwitserse Alpen zou kunnen delen dan ben ik zeer dankbaar.
Wij verblijven binnenkort een week in Zinal en ik kan niet direct vindplaatsen daar vinden. Echter vermoed ik dat als wij gewoon een berg opgaan en daar kale rotsen vinden de kans op mineralen ook groot is?
Na wat verder zoeken toch wat informatie over het Binntal gevonden waaronder publicaties van de GEA:
GEA1993026002003.pdf (natuurtijdschriften.nl)
GEA1984017001008.pdf (natuurtijdschriften.nl)
En een geologische kaart met wandelroutes:
RZ GeoMinKarte 630x444.indd (landschaftspark-binntal.ch)
Denk dat ik daar wel even zoet ga zijn.
Ik kan er maar lastig achter komen voor welke gebieden er een Strahlerpatente nodig is in Zwitserland. Is daar ergens een overzicht van te vinden ?
Na heel wat speurwerk deze link gevonden : https://www.svsmf.ch/images/patente/schweizer-strahler-patente-2-17.pdf
Hier staat per kanton en in het geval van Graubünden per gemeente of er een patent nodig is en waar deze te verkrijgen is.
Goed gevonden! Het is inderdaad lastig te vinden omdat zo'n beetje elk kanton het op zijn eigen manier doet. Maar goed dat je een algemeen document hebt, helemaal top!
En nu op naar de bergen 🙂
Gister ruim 8 uur gespendeerd in het Binntal, met toch wel tegenvallende resultaten. Bij de Lengenbach mijn was het materiaal dat er voor de mijn zelf lag niet echt van kwaliteit. Lag vooral heel veel klein spul, formaatje handpalm waarop wellicht wat micro mounts te vinden waren maar wij gingen toch voor de grotere stukken.
Vervolgens richting de Geisspfadsee getogen, flinke wandeling berg op!. Onderweg wel een hoop stukken kristal (ook zeer helder) gevonden maar helaas verder niks noemenswaardig gevonden. Op de terug weg de Massersee aan gedaan, grandioos mooi meer, en de Masserbach vindplaats. Wat betreft Masserbach viel het ook tegen, zie commentaar bij deze vindplaats.
Morgen naar de Torrenthorn, en hou mij aanbevolen nog andere plekken in de buurt.
Lötschental is ook een prima omgeving. Er is geen vindplaats nog van op onze kaart, maar helemaal doorrijden tot achterin tot de parkeerplaats Fafleralp en dan het wandelpad richting de gletsjer nemen. Zodra de begroeiing ophoudt, kan je wel aanwijzingen voor mineralisatie vinden.
Thanks, gaan zeker even kijken. Via wat gegoogle er achter gekomen dat er bij Schwarze See ook leuke dingen moeten liggen.
Af en toe wel gepuzzel in de bergen met routes vinden om er zo dichtmogelijk bij te komen.
Wel wat leuke dingetjes gevonden vandaag. Zal morgen even wat foto's plaatsen hier.
Gister bij het lotschental geweest. Kristalisatie wel gezien maar niet echt mee bezig gegaan omdat we eerst naar de gletschertor wilden. Helaas de gletschertor op 2060m voorbij gelopen en toen maar doorgelopen naar de Anenhutte op 2400m. Flinke reis over best wel spannende paadjes. Helaas was er toen niet echt meer tijd om iets met mineralen te gaan doen.
Vandaag was een dagje bijkomen. Een week lang in de bergen in om te wandelen / zoeken naar mineralen hakt er wel in.
Maar ja stiekem ga je dan toch weer dingen uitzoeken.
Toen wij in het Binntal waren, eigenlijk voor mineralen maar uiteindelijk vooral van het uitzicht hebben genoten zag ik dat diverse wegen verboden toegang waren. 1 van die wegen loopt naar Schinerewyssi, een befaamde plek van waar diverse Strahler en excursies vertrekken om op zoek te gaan naar mineralen.
Na wat speurwerk vermoed ik dat ik via https://fahrbewilligung.grengiols.ch/ toestemming kan krijgen om van de weg naar Schinerewyssi gebruikt te maken. Heb dit maar eerst even via mail nagevraagd. Dus hopelijk binnenkort naar 2300m met de auto en dan verder.
Nou het is gelukt hoor om bij Schinerewyssi op 2300m te geraken. Zelf kom je niet verder dan Fäld op circa 1500m. Je kan namelijk als je niet in de gemeente woont, er een vakantiehuis huurt, of er voor werkzaamheden moet zijn, geen Bewilligung krijgen.
Echter heb ik het enige taxi bedrijf in de buurt gevonden die berg op kan en mag racen. Te weten Binntal Taxi Schmidt. Deze mevrouw van 77! Brengt je in no time naar Schinerewyssi.
Eenmaal daar kan je richting het Feldbachtal, makkelijkst is tussen de Holzerspitz en Furggulti de bergrug over gaan. De helling waar je dan op staat en tegenaan kijkt zijn bezaaid met kwarts banden en gaten van anderen. Ook zijn er flinke stukken groen fuchsiet te zien.
Al direct zagen wij aan de overkant 2 groepen van 4 a 5 personen druk de wand bewerken. Ook zagen wij nog 2 stellen waarvan de vrouw to aan haar middel in een gat lagen terwijl de heren de stukken schoonmaakten.
Helaas zelf niet aan toegekomen om daadwerkelijk te gaan bikken en graven omdat wij er veel te laat arriveerden en de kinderen al gaar waren voordat we goed en wel op de vindplek waren (10 van de 13 dagen bergwandelingen maken was toch iets te veel). Her en der wel losse punten en plaatjes glasheldere kwarts gevonden ook verder de vallei in.
Kortom een mooi dagje prospecten en ik en mijn vriendin gaan hier zeker terug komen om dan daadwerkelijk de grond open te breken.