Goed bereikbare vin...
 

Goed bereikbare vindplaats in Graubunden, Zwitserland?

5 Berichten
2 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
848 Bekeken
0
Topic starter

Hallo allemaal, 

Ik zit momenteel in Splügen (Zuiden van Graubunden) en dit is mijn eerste zoekvakantie. Ik heb veel voorbereid thuis, maar waar ik me op verkeken heb is de bereikbaarheid van de vindplaatsen in Zwitserland. Voor een beginner is het op afstand bijna niet te doen om erachter te komen wat de moeite waard is en hoe bereikbaar een bepaalde locatie is. Zo had ik bijvoorbeeld Val Val en Cavradi op mijn lijstje staan, maar ik weet zo niet of dat goed bereikbare plekken zijn. Kan iemand daar meer over vertellen of zijn er andere tips? 

5 antwoorden
0

Cavradi en alle vier de Vals (Val Val, Val Giuv, Val Milar, Val Strem) zijn echt niet voor beginners te doen, dat is voor beroepstrahlers en gevorderde hobbyisten. Ik zou de Oberalpstock bij Disentis aanraden. Daar kan je met de kabelbaan omhoog en dan de linkerhelling. De coordinaten van de Oberalpstock staan helemaal boven op de berg (er gaat nog een stoeltjeslift hoger maar die gaat niet elke dag), maar als je de kabelbaan uitkomt kan je ook meteen de meest oostelijke bergkam pakken. Dat is de zijflank van de Val Strem.

Val Maighels is ook wel te doen voor beginners omdat het wat vlakker is dan de noorderlijke Vals, maar dan moet je wel een flink aantal kilometers lopen vanaf de Oberalppas. Je loopt dan vanaf de Oberalppas (volgens mij kan je zelfs nog een stuk met de auto maar zelf nooit gedaan) tot aan het hotelletje en dan vervolgens de Val Maighels in tot linksachterin de gletsjer begint. In dat gebied kan je ook zoeken.

  1. Disentis Oberalpstock - https://www.mineralenwereld.nl/vindplaats-0002085/
  2. Val Maighels - https://www.mineralenwereld.nl/vindplaats-0002203/
Dit bericht is gewijzigd 3 jaar geleden 5 keer door Daniel Middel
0

Overigens klopt het wat je zegt over de afstanden. Als het op de kaart een paar kilometer lopen is, moet je (zeker in Graubunden) rekening houden met dat er ook nog hoogteverschil is. Afgelopen jaar heb ik de Val Val tweemaal beklommen waarbij het eerste gedeelte bijna 40% is! Je stijgt dan in een paar kilometer ook bijna een kilometer en dat kost enorm veel tijd. 

0
Topic starter

Dank voor de tips en goed om te weten dat die locaties niet geschikt zijn. De locaties die je noemt klinken goed, maar helaas zitten we daar nu te ver weg van. Ik ga ze wel bewaren voor een volgende keer, want de informatie komt goed van pas. We gaan het morgen in de buurt van Splügen proberen, we zullen zien! 

0

Mocht je in de omgeving van Splügen iets leuks vinden, laat het dan weten, dan kunnen we er een vindplaats(en) van toevoegen hier!

0
Topic starter

We zijn gisteren geweest, maar wij hebben met z’n tweeën na een hele dag graven en zoeken eigenlijk niets interessants gevonden. Dat zegt ook niet alles omdat we beginners zijn, maar ik denk dat deze niet toegevoegd hoeft te worden. 

Deel: