Het juiste gereedsc...
 

Het juiste gereedschap voor een trip naar Duitsland of Zweden

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,134 Bekeken
Wilko Thomassen
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Zodra de covid ellende een beetje achter de rug is en we weer kunnen, heb ik het plan opgevat om een trip te plannen van +/- een week om mineralen te gaan zoeken in het buitenland. Ik ben e.e.a. aan het voorbereiden, het wordt waarschijnlijk Duitsland maar het zou mogelijk ook Zweden kunnen worden.

Indien het Duitsland wordt zal ik het vrijwel zeker combineren met 1 of meerdere dagen in de groeve van Juchem. Het idee is dat het merendeel zoeken in de vrije natuur is en niet perse in groeves.

Mijn inventaris zoals hier te zien bevat normaliter ook een sloophamer van 5kg maar die hoeft wat mij betreft niet meer mee. Ook de lathamer hoeft wat mij betreft niet meer mee. Over de koevoet twijfel ik nog, ik wil niet teveel meeslepen.

De moker is er een van 1.5 Kg, hiervan heb ik het idee dat ik beter af zou zijn met iets meer gewicht omdat ik soms net wat slagkracht mistte (in vorige sessies in Juchem), ik denk aan 2 tot 2.5 kg. 
Is dat slim? wat gebruiken jullie?

Qua beiteltjes ben ik tevreden geloof ik. 

Heeft iemand nog tips? ontbreken er nog zaken? Ik heb wel eens mensen gebruik zien maken van een houweel (klein handzaam model), is dat van toegevoegde waarde? zoja, welk gewicht is dan handig en waarvoor gebruik je het?

Ik hoor het graag, 

 


   
Citeren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Als tip voor harder en vaster gesteente waar weinig scheuren in zitten, kan je beter puntbeitels dan platte beitels gebruiken. De manier waarop het gesteente splijt is dan minder controleerbaar, maar je kan wel aanzienlijk meer kracht uitoefenen op gesteente en daarmee nieuwe scheuren laten ontstaan. Als ik kijk naar mijn eigen inventaris voor een dag zoeken dan heb ik 3 puntbeitels en 1 platte (die ik vaak niet eens uit mijn tas haal).


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

 


   
BeantwoordenCiteren
Wilko Thomassen
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Thanks Daniel, daar heb ik wat aan. Ik zie bij jou ook een sloophamer liggen van een kilo of 4, heb je die zelf afgekort zodat je hem met 1 hand kan gebruiken? 


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Die heb ik inderdaad een centimeter of 15 afgezaagd. Ik merkte dat ik het fijner vond met een korte steel. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik deze hamer weinig gebruik, maar dat heeft meer te maken dat ik persoonlijk liever breek in de wand dan op losse stenen sla (vandaar het enorme breekijzer; paar honderd kg hefboomkacht hahaha). Ook maakt de 2kg moker van Estwing aanzienlijk verschil ten opzichte van een standaard moker, omdat het van een enkel stuk metaal gemaakt is (het handvat en kop zijn samen een geheel) waardoor het aardig in de buurt komt van een grote sloophamer.

Dit bericht is gewijzigd 3 jaar geleden door Daniel Middel

   
BeantwoordenCiteren
Wilko Thomassen
Active Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Helder. En als je in kleiwanden gaat zoeken, zijn er dan nog zaken onmisbaar? 


   
BeantwoordenCiteren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Voor klei en zandgrond is een Estwing pickhouweel en legerschep handig. Stratenmakershamer kan natuurlijk ook voor het fijnere werk 🙂


   
BeantwoordenCiteren
Deel: