Beste merk beitels
 

Beste merk beitels

6 Berichten
4 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
772 Bekeken
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Ik ben van plan een paar goeie beitels aan te schaffen, zowel punt als platte beitels en een moker. Heeft iemand suggesties voor een goede kwaliteit beitel? De moker haal ik van Estwing, ik twijfel echter nog tussen het gewicht, wat is aan te raden? een lichtere of een zwaardere?


   
Citeren
Daniel Middel
Estimable Member Admin
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 162
 

Het is redelijk persoonlijk maar ik gebruik zelf de anderhalve kilo Estwing moker. Voorheen had ik de twee kilo met lange steel, maar die vond ik te zwaar en vooral onhandig omdat het gewicht zover naar voren ligt.
Qua beitels gebruik ik Gedore en Peddinghaus in verschillende formaten maar meestal 300mm.


   
BeantwoordenCiteren
Active Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Dankjewel voor de adviezen Daniel!


   
Daniel Middel reageerde
BeantwoordenCiteren
Eminent Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 35
 

Gedore zijn echt rete dure beitels naar mijn mening. Wat ze uniek maakt is dat er molybdeen in de legering gebruikt wordt en dat er veel modellen 8 kantig zijn.

Rotec maakt ook beitels van chroom-molybdeen-vanadium-staal 45 CrMoV7 en zijn een stuk goedkoper. Ook is het een Nederlands bedrijf.

Onderandere hevutools verkoopt ze:

https://www.hevutools.nl/rotec-koudbeitel-8-kantig-10-26-mm-staal.html?id=107386394&quantity=1#productinfo

 

Heb met deze beitels al mening steen weten te breken.

Dit bericht is gewijzigd 8 maanden geleden door Randal Plomp

   
BeantwoordenCiteren
Active Member
Deelgenomen: 9 maanden geleden
Berichten: 17
 

Ik heb afgelopen weekend puntbeitels van de hornbach gebruik. Chroom-vanadium. Werkte ook prima. 


   
BeantwoordenCiteren
Eminent Member
Deelgenomen: 2 jaar geleden
Berichten: 35
 

Klopt heb ook koudbeitels van de praxis en hornbach maar moet zeggen dat de Gedore en Rotec langer scherp blijven en minder snel een paddestoel op het eind dat je slaat krijgen. Sowieso is een tafel slijpmachine wel zinvol om je beitels scherp te houden/maken en aan de achterkant de "bramen" er af te slijpen (kunnen er heel hard er af schieten).


   
BeantwoordenCiteren
Deel: